Σχολή Καραβάνα | Πρόγραμμα
143
page,page-id-143,page-child,parent-pageid-75,page-template-default,gllr_strata,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-theme-ver-2.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

Πρόγραμμα

characteristics-of-gifted-s

Πρόγραμμα Δημοτικού

Το πρόγραμμα του Δημοτικού χωρίζεται σε δύο ζώνες: την Πρωινή και την Απογευματινή ζώνη.

 Η Πρωινή ζώνη ξεκινά από τις 8:30 και διαρκεί ως τις 13:40 το μεσημέρι. Περιλαμβάνει τη διδασκαλία των μαθημάτων που ορίζει το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και τη διδασκαλία επιπλέον μαθημάτων όπως:

 

• τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας από την Α΄ τάξη

• το θεατρικό παιχνίδι στην Α’ και Β’ τάξη

• τα εικαστικά από την Α’ τάξη

• τη διδασκαλία των Η/Υ από την Γ’ τάξη

• ενώ οι μαθητές των Ε΄ και Στ’ τάξεων διδάσκονται Γαλλικά ή Γερμανικά (κατόπιν επιλογής) ως δεύτερη ξένη γλώσσα.

Τα ειδικά μαθήματα διδάσκονται από τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων.

Στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων χρησιμοποιείται ο διαδραστικός πίνακας, ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και ειδικές παρουσιάσεις στην αίθουσα προβολών του σχολείου.

Η Απογευματινή μελέτη διαρκεί 2 διδακτικές ώρες. Αρχίζει από τις 14.10 και τελειώνει στις 15.40. Η παρακολούθησή της είναι προαιρετική.

Τα παιδιά μελετούν με τη βοήθεια της δασκάλας, η οποία

• φροντίζει για τη συστηματική μελέτη των μαθημάτων της επόμενης μέρας

• βοηθά στην επίλυση τυχόν αποριών

• κάνει ενισχυτική διδασκαλία όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Ενισχυτική διδασκαλία πραγματοποιείται και στην πρωινή ζώνη όταν ο εκάστοτε εκπαιδευτικός κρίνει πως κάποιος μαθητής χρήζει επιπλέον βοήθειας σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο. Η ενισχυτική διδασκαλία πραγματοποιείται είτε σε μικρές ομάδες, είτε εξατομικευμένα, έτσι ώστε να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες και ο μαθητής να μπορεί να παρακολουθήσει το ρυθμό της τάξης.

Στην απογευματινή ζώνη γίνονται ακόμη επιπλέον αθλητικές δραστηριότητες όπως μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ, ρυθμική, χορός, τένις, ενώ ήδη από τη φετινή χρονιά οι μαθητές μας παρακολουθούν και μαθήματα σκακιού. Πρόκειται για μια ακόμη πρωτοπόρα δράση του σχολείου μας, καθώς το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την διδασκαλία του σκακιού από την επόμενη σχολική χρονιά σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, ως μέσο προώθησης της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και ως τρόπο διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης.

Γεύματα

Μεταξύ της πρωινής και της απογευματινής ζώνης μεσολαβεί ένα τριαντάλεπτο διάλειμμα κατά το οποίο προσφέρεται στους μαθητές πλήρες γεύμα στην τραπεζαρία του εστιατορείου. Στον ίδιο χώρο προσφέρεται πλήρες πρωινό, στις 10.00π.μ.. Το μενού των γευμάτων καθορίζεται από το σύλλογο γονέων και από ειδικούς παιδιάτρους. Γίνεται γνωστό εκ των προτέρων στους γονείς, οι οποίοι επιλέγουν τις μέρες που το παιδί τους θα γευματίσει στο σχολείο.

Ξένες γλώσσες
Αγγλικά
Η άριστη γνώση των ξένων γλωσσών δεν είναι απλώς μια επιτακτική ανάγκη. Αποτελεί σήμερα καθημερινή πραγματικότητα! Στη Σχολή Καραβάνα θεωρούμε ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι απαραίτητο στοιχείο της γενικότερης παιδείας των μαθητών μας. Για το λόγο αυτό, η διδασκαλία των Αγγλικών ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και συνεχίζεται σε όλες τις υπόλοιπες βαθμίδες. Παράλληλα, το σχολείο συχνά συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά προγράμματα που προϋποθέτουν τη συνεργασία τάξεων διαφορετικών σχολείων μέσω τηλεσυνδιασκέψεων και άλλων επαφών, που εξοικειώνουν τους μαθητές τόσο στη γραπτή όσο και στην προφορική χρήση της ξένης γλώσσας.

Στην Α’ και Β’ τάξη του δημοτικού, η Αγγλική διδάσκεται δύο (2) ώρες την εβδομάδα. Στην Γ’ τάξη, τρεις (3) ώρες την εβδομάδα. Στις τάξεις Δ’, Ε’ και Στ’, η Αγγλική διδάσκεται πέντε (5) ώρες την εβδομάδα, από τις οποίες οι δύο (2) διδάσκονται κατά τη διάρκεια ενός απογεύματος κάθε εβδομάδα (η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές).

Στόχος της διδασκαλίας των Αγγλικών είναι η απόκτηση των αντίστοιχων σε κάθε επίπεδο διπλωμάτων (Κ.Ε.Τ. Key English Test του Cambridge και P.E.T. Preliminary English Test).

Γαλλικά – Γερμανικά
Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στη Σχολή, οι μαθητές της Ε΄έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν Γαλλικά ή Γερμανικά δύο (2) ώρες την εβδομάδα.

Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Η Σχολή Καραβάνα πήρε από πολύ νωρίς στα σοβαρά τη διδασκαλία της Πληροφορικής και -σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο Αθηνών- αποτελεί σήμερα «σχολείο – πιλότο, στον τομέα της Πληροφορικής στην Ελλάδα».

Ήδη από το 1983, όταν η ύπαρξη και ενός μόνο υπολογιστή σε σχολείο θεωρούνταν κατόρθωμα, στη Σχολή Καραβάνα αποκτούσαμε το πρώτο μας Εργαστήριο Πληροφορικής, εξοπλισμένο με υπολογιστές κορυφαίας τεχνολογίας για την εποχή, προορισμένο για τους μαθητές του δημοτικού σχολείου.

Η ορθή διδασκαλία των υπολογιστών στα σχολεία αποτελεί ακόμη και σήμερα τομέα έντονων συζητήσεων ανάμεσα σε ειδικούς και μη. Αιτία πίσω από αυτές τις συζητήσεις αποτελεί η αναμφισβήτητη χρησιμότητα των Η/Υ στην καθημερινή ζωή αλλά και οι κίνδυνοι που παραμονεύουν, όταν ένα νεαρό άτομο έρχεται σε επαφή με λανθασμένο τρόπο με τον υπολογιστή.

Στη Σχολή Καραβάνα διαχωρίζουμε δύο τελείως διαφορετικές ενότητες στη διδασκαλία της Πληροφορικής: από τη μία πλευρά διδάσκεται η χρήση του υπολογιστή ως εργαλείο διαχείρισης γραφείου (κάτι που γίνεται στις μεγαλύτερες τάξεις). Από την άλλη  χρησιμοποιείται η πληροφορική ως εκπαιδευτικό μέσο κατανόησης της λογικής πίσω από τη λειτουργία και τον προγραμματισμό των Η/Υ, με σκοπό την καλλιέργεια της κριτικής και μαθηματικής σκέψης και την ικανότητα λογικής επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων.
Θεωρούμε το κομμάτι αυτό ιδιαίτερα σοβαρό και χρήσιμο για την απόκτηση της ικανότητας μελλοντικής χρήσης οποιουδήποτε λογισμικού παραχθεί σε αντίθεση με την απλή διδασκαλία χρήσης σημερινών προγραμμάτων που μόνο περιορισμένο χρόνο ζωής μπορεί να έχουν.

Έτσι, στις τάξεις του δημοτικού οι μαθητές μας εκπαιδεύονται με βάση ένα ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει στη διδασκαλία της λογικής των υπολογιστών, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις (Στ’ και γυμνάσιο) οι μαθητές μας πιστοποιούν τις γνώσεις τους στη χρήση των Η/Υ με την απόκτηση των αντίστοιχων τίτλων που εκδίδει η Microsoft (από το 2004 η Σχολή Καραβάνα αποτελεί πιστοποιημένο εξεταστικό κέντρο της Microsoft).
Η πορεία μας προς την «Κοινωνία της Πληροφορίας» εδώ και χρόνια υποστηρίζεται από τη συμμετοχή μας σε μια σειρά από ερευνητικά προγράμματα που συντονίζει το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΙΤΥ).

Οι μαθητές μας, ήδη από τη Γ’ τάξη αποκτούν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εντολές σε συγκεκριμένο προγραμματιστικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν επικοινωνιακές ικανότητες για τη μεταξύ τους συνεργασία και να εργάζονται με τον επεξεργαστή κειμένου (MS-Word) προκειμένου να καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους.
Στη Δ’ τάξη, εκτός από την επέκταση των διερευνήσεων που ήδη έχουν συναντήσει, εκπαιδεύονται στη βασική διαχείριση πληροφοριών. Μέσα από τη συλλογή παρατηρήσεων π.χ. για την εξέλιξη του καιρού (θερμοκρασία, υγρασία, βροχόπτωση κ.α.) από την αρχή της χρονιάς, μαθαίνουν την κωδικοποίηση και την οργάνωση δεδομένων. Παράλληλα, εκπαιδεύονται στην τεχνική διατύπωσης ερωτημάτων στα οποία καλούνται, μετά από τη λογική επεξεργασία των δεδομένων τους, να απαντήσουν. Το λογισμικό εργαλείο που χρησιμοποιούμε και το οποίο έχει επεξεργαστεί και δημιουργήσει το ΙΤΥ σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ, είναι ένας «μικρόκοσμος» – όπως ονομάζονται οι υποενότητες – του λογισμικού «Αβάκιο / E-Slate».

Επεκτείνοντας τις γνώσεις μας, στην Ε’ τάξη φθάνουμε στην έννοια της μεταβλητής. Οι διερευνήσεις μας στηρίζονται στον πειραματισμό επάνω σε γεωμετρικά σχήματα με μεταβλητές τις πλευρές τους. Μέρος των διερευνήσεων της Ε’ και της Στ’ τάξης του δημοτικού γίνονται στο νέο εργαστήριο πληροφορικής που βρίσκεται στην πτέρυγα του γυμνασίου. Εκεί, οι μαθητές εξασκούνται στη μεταξύ τους ηλεκτρονική επικοινωνία καθώς και στην πλοήγηση στο τοπικό δίκτυο (LAN) του εργαστηρίου. Ταυτόχρονα, οι μαθητές εξασκούνται, κάτω από την καθοδήγηση των καθηγητών τους, στη χρήση του διαδικτύου (Internet). Η Στ’ τάξη επικοινωνεί μέσω e-mail με μαθητές από το Κολλέγιο Αθηνών στο Ψυχικό, τη Σχολή Χιλλ και με ορισμένα άλλα σχολεία που συμμετείχαν από κοινού με τη Σχολή Καραβάνα στο πρόγραμμα Υ.Δ.Ε.Ε.Σ του ΙΤΥ, για να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τις διερευνήσεις στις οποίες συμμετείχαν. Τέλος, μέσα από τη διερεύνηση «κοινωνιόγραμμα» οι μαθητές εξοικειώνονται με τις έννοιες των συνόλων, των πινάκων και των διαγραμμάτων. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για τη συμβολική παρουσίαση δεδομένων και συνηθίζουν να αιτιολογούν τις αποφάσεις τους με βάση τα δεδομένα που διαχειρίζονται.
Ο κορμός της εκπαίδευσης των παιδιών του δημοτικού στην πληροφορική είναι το λογισμικό «Αβάκιο / E-Slate». Το λογισμικό αυτό βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη και εξέλιξη από το ΙΤΥ. Οι «Μικρόκοσμοι» που χρησιμοποιούμε, αναπτύχθηκαν στα πλαίσια διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων (Οδυσσέας, Ε56, ΥΔΕΕΣ, IMEL, Mentor, Θρανίο, Netlogo) στα οποία συμμετέχει η Σχολή Καραβάνα. Η συνεχής κατάρτιση των καθηγητών πληροφορικής και των δασκάλων της σχολής από το ΕΚΠΑ και το ΙΤΥ, οι τακτικές επισκέψεις των ερευνητών του Πανεπιστημίου στα εργαστήριά μας αλλά και η οι δημοσιεύσεις σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού, μέρους της εργασίας που επί χρόνια γίνεται στο σχολείο μας, αποτελούν εγγύηση για την ορθή είσοδο των παιδιών στον κόσμο της Πληροφορικής.


Μουσική

Η Σχολή Καραβάνα αποτέλεσε πρωτοπόρο σχολείο και στη μουσική εκπαίδευση των μαθητών της. Με την εφαρμογή προωδιακών μαθημάτων ήδη από το 1974, σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο της Λάρισας, το σχολείο έχει σήμερα μια μακρά παράδοση στο χώρο της μουσικής.

Το μάθημα της Μουσικής περιλαμβάνει την εκμάθηση μελόντικας και μεταλλόφωνου, τη γραφή και ανάγνωση μουσικών κομματιών επάνω στο πεντάγραμμο, την εκμάθηση χορωδιακών τραγουδιών με τη συνοδεία οργάνων καθώς και τη διενέργεια μουσικοκινητικών παιχνιδιών στις μικρότερες τάξεις. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με διαφορετικά μουσικά είδη και διδάσκονται στοιχεία από την ιστορία του κάθε είδους. Το πρόγραμμα που εφαρμόζεται, είναι προσαρμοσμένο στις ικανότητες των παιδιών της κάθε ηλικίας και γίνεται με τρόπο διασκεδαστικό, έχοντας ως πρώτο στόχο τη διατήρηση του έντονου ενδιαφέροντος προς τα διάφορα μουσικά ακούσματα. Δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε χορωδίες και μουσικά συγκροτήματα παιδιών του σχολείου.


Εικαστικά

Στο χώρο του εργαστηρίου των εικαστικών τα παιδιά έρχονται σε επαφή με ποικιλία υλικών και τεχνικών γύρω από τις κατασκευές, τη ζωγραφική, την πηλοπλαστική, τη χαρακτική κ.α. Έχουν έτσι την ευκαιρία να γνωρίσουν τις διάφορες μορφές τέχνης και να εκφράζονται δημιουργικά μέσα από αυτές. Οι μαθητές συχνά επισκέπτονται εκθέσεις ζωγραφικής και άλλων τεχνών που φιλοξενούνται στα πολιτιστικά κέντρα της πόλης μας (Πινακοθήκη, Εικαστικό Κέντρο κ.τ.λ.).


Θεατρικό Παιχνίδι

Το θεατρικό Παιχνίδι αποτέλεσε καινοτομία στην εκπαίδευση. Στόχος του είναι όχι η εκπαίδευση στην τέχνη του θεάτρου, αλλά η χρησιμοποίηση της θεατρικής δραματοποίησης ως μέσο κατανόησης και έκφρασης των ψυχικών αναγκών και των σκέψεων που μπορεί να «βασανίζουν» τα παιδιά μας. Το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί μια ουσιαστική μορφή επικοινωνίας, συνεργασίας, καλλιέργειας της φαντασίας και εμπλουτισμού της γνώσης. Πρόκειται για μια μέθοδο η οποία βοηθάει τα παιδιά να ενταχθούν στην ομάδα, να ξεπεράσουν τις όποιες αναστολές τους (ντροπές, άγχη, φόβους), να κατανοήσουν βαθύτερες έννοιες στο γνωστικό επίπεδο, μέσα από τη βιωματική εκπαίδευση, και να έρθουν σε επαφή με όλες τις μορφές τέχνης και ιδιαίτερα το θέατρο. Επιπλέον, το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί άριστο μέσο για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα. Παράλληλα, διευρύνει την καθημερινή διδακτική διαδικασία και ευνοεί τη δημιουργία ατόμων που συμμετέχουν ενεργά στα μαθήματα και στις υπόλοιπες δραστηριότητες του σχολείου. Τέλος, το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί αξεπέραστο παιδευτικό μέσο για την καλλιέργεια της συναισθηματικής ευφυΐας, απαραίτητης για το χτίσιμο μιας ολοκληρωμένης και ελεύθερης προσωπικότητας.

Γυμναστική
Η σωστή ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών είναι το κύριο μέλημα του μαθήματος της γυμναστικής. Η καλλιέργεια του πνεύματος συμβαδίζει αρμονικά με την άσκηση του σώματος. Τα παιδιά αποκτούν εμπειρίες γύρω από το ίδιο τους το σώμα, εξασφαλίζοντας υγεία και αρμονία στην κίνηση. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με διάφορα ατομικά και ομαδικά αθλήματα, συμμετέχοντας σε ομάδες μπάσκετ, βόλεϊ, ποδοσφαίρου και ρυθμικής γυμναστικής. Επιπλέον, το κλειστό γυμναστήριο του σχολείου είναι εξοπλισμένο με όργανα ενόργανης γυμναστικής για την εξάσκηση των μικρών αθλητών στα σχετικά αθλήματα. Τέλος, στα πλαίσια της δέσμευσης του σχολείου για παροχή Ελληνικής Παιδείας, οι μαθητές μας διδάσκονται παραδοσιακούς χορούς από όλα τα μέρη της Ελλάδας.